НАБУТА ІНВАЛІДНІСТЬ ДИТИНИ 

 

    Міністерство соціальної політи інформує, що Дитячий фонд  ООН (ЮНІСЕФ) разом із навчально реабілітаційним центром "Джерело" підготували брошуру "Набута інвалідність дитини. Поради батькам і фахівцям."

    Брошура містить інформацію про порядок дій для оформлення інвалідності дитини, види допомог та підтримки, на які має право дитина з інвалідністю, та порядок їх отримання, інклюзивну освіту, а також рекомендації щодо батьківської підтримки дитини, облаштування домашнього та освітнього простору тощо.

 

   Завантажити брошуру можна за посиланням: 

 

   https://www.unicef.org/ukraine/documents/acquired-disability

 

 

 

 

Організація освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами в ЗДО.

   

Сучасний дошкільний навчальний заклад відкритий для всіх дітей. Саме період дошкілля відіграє важливу роль у становленні особистості і є сензитивним для формування її первинного світогляду, самосвідомості, розвитку соціальних властивостей. Саме в цей час закладаються передумови майбутньої освітньої діяльності дитини, йде активний розвиток її пізнавальних можливостей. Як свідчить практика, дошкільники, які потребують корекції психофізичного розвитку, адаптуються до  життя у загальноосвітніх закладах краще, ніж у спеціальних закладах. Особливо помітна різниця у набутті соціального досвіду.

   Інклюзивна освіта передбачає не лише активне включення й участь дітей з обмеженими можливостями в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти, але більшою мірою перебудову всього процесу загальної освіти як системи забезпечення освітніх потреб всіх дітей. Інклюзивна освіта передбачає готовність навчати кожну дитину, незалежно від наявності чи відсутності у неї фізичних або психічних вад, та у максимальному обсязі, що відповідає навчальній програмі того закладу або групи, які дитина відвідувала б у разі відсутності у неї будь-яких відхилень.

    Головною особливістю інклюзивної освіти є зміна поглядів, переконань, філософії, менталітету усіх учасників освітнього процесу: дітей, батьків, педагогів, обслуговуючого персоналу, що є важливим для створення у закладі освіти оптимального комфортного середовища.

   Прихильники інклюзії зауважують, що розміщення дітей з порушеннями у розвитку у загальноосвітні навчальні заклади усуватиме негативні стереотипи, а особисті контакти сприятимуть формуванню позитивного ставлення до осіб з особливими потребами.

   Необхідними умовами формування інклюзивного середовища в закладі дошкільної освіти є подолання соціальних та психологічних бар’єрів, впровадження  педагогіки партнерства, створення розумних пристосувань у закладах освіти в межах безбар’єрного фізичного простору. В залежності від нозології дітей з особливими освітніми потребами можливе пристосування освітнього середовища у відповідності до потреб дитини (доступність прилеглої території, шляхи руху по ній та ін..).

    Інклюзивні групи  для виховання й навчання дітей з особливими освітніми потребами створює засновник (засновники) закладу дошкільної освіти на підставі письмового звернення батьків або законних представників дитини з особливими освітніми потребами.

   Освітній процес в інклюзивних групах дітей з ООП провадять:

- відповідно до Базового компонента дошкільної освіти;

- за окремими програмами, затвердженими МОН, та методиками з огляду на індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності дітей;

- ураховуючи рекомендації ІРЦ.

     Відповідно до Типових штатних нормативів в інклюзивній групі передбачена посада асистента вихователя.

   Ключовим завданням асистента вихователя  є співпраця з вихователем інклюзивної групи для:

- надання допомоги під час здійснення освітнього процесу;

- адаптація навчальних матеріалів з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної  діяльності дітей з ООП;

- забезпечення індивідуального супроводу дітей з ООП.

   Оптимальні умови освітнього процесу в інклюзивних групах забезпечує команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП. Така команда діє відповідно до локального Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.

   Завданнями  команди супроводу є:

- збір інформації про особливості розвитку дитини, труднощі, освітні потреби на етапах створення, реалізації та моніторингу виконання індивідуальної програми розвитку дитини з ООП;

- визначення напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, що можуть бути  надані в межах ЗДО на підставі висновку ІРЦ, та забезпечення надання цих послуг;

- розроблення ІПР для кожної дитини з ООП та моніторинг її виконання задля коригування й визначення динаміки розвитку дитини;

- надання методичної підтримки педагогам ЗДО з організації інклюзивної освіти;

- створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище;

- проведення консультативної роботи з батьками дітей з ООП щодо особливостей їх розвитку, освіти та виховання;

- проведення інформаційно-просвітницької роботи у ЗДО серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою:

1. запобігання дискримінації та порушенню прав дитини з ООП;

2. формування дружнього та неупередженого ставлення до дітей з ООП.

   Результати досліджень багатьох науковців засвідчують, що розумовий, емоційний і соціальний розвиток дітей з психофізичними вадами прямо залежить від позитивного ставлення до них, їх розуміння і прийняття педагогами, батьками і здоровими дітьми. Сприятливе соціальне середовище є однією з вихідних умов розв’язання проблем інклюзивної освіти. Тому забезпечення такого середовища – одне із завдань психолого-педагогічного супроводу  дітей, що потребують корекції психофізичного розвитку.

   В інклюзивних групах з дітьми з ООП проводиться корекційно-розвиткова робота, визначена та прописана у висновках ІРЦ.

   Корекційно-розвиткова робота передбачає комплекс заходів із системного психолого-педагогічного супроводження дітей з особливими освітніми потребами у процесі виховання та навчання, що спрямований на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавальної діяльності, емоційно-вольової  сфери, мовлення та особистості дитини.

      Корекційно-розвиткова робота проводиться як корекційно-розвиткові заняття  за напрямами відповідно до індивідуальних  особливостей вихованця.

   Корекційно-розвиткові заняття проводяться вчителями –дефектологами (корекційними педагогами), вчителями-реабілітологами, логопедами та практичними психологами. Відповідно до індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності на кожного вихованця з особливими освітніми потребами складається індивідуальна програма розвитку, яка забезпечує індивідуалізацію навчання, визначає конкретні навчальні стратегії та підходи.

    В індивідуальній програмі розвитку зазначається загальна інформація про вихованця, наявний рівень знань та вмінь, динаміку розвитку, адаптацію навчального матеріалу, технічні пристосування, додаткові послуги (корекційно-розвиткові заняття), визначені на підставі висновку ІРЦ. Індивідуальна програма розвитку розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням  батьків вихованця або його законних представників, затверджується керівником дошкільного навчального закладу і підписується батьками або законними представниками та переглядається тричі на рік (у разі потреби частіше) з метою її корегування.

   Контроль за проведенням корекційно-розвиткових занять здійснює вихователь-методист, а за його відсутності – директор ЗДО.

   Рекомендовано 2-8 корекційно-розвиткових занять на тиждень – залежно від:

- віку дитини;

- ступеня складності порушень;

- індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності.

      Корекційно-розвиткові послуги є безкоштовними для батьків дитини з особливими освітніми потребами та оплачуються за рахунок державного бюджету. Також дитина з особливими освітніми потребами відноситься

до пільгових категорій громадян та має право на безоплатне харчування.

    Години, визначені для проведення корекційно-розвиткових занять, не враховують під час визначення гранично допустимого навантаження на дитину з особливими освітніми потребами у ЗДО.

    Тривалість занять визначається з урахуванням віку дитини та виду діяльності за освітніми лініями.

      Організація інклюзивного навчання передбачає надання дитині з особливими освітніми потребами психолого-педагогічної корекційної допомоги. Корекційні заняття проводяться в окремому приміщенні, в якому можуть бути створені навчальна, ігрова, сенсорна зони, зона релаксації.

     Педагоги ЗДО формують позитивне ставлення здорових вихованців до дітей з психофізичними вадами, емпатію, прийоми адекватної взаємодії.

   Інклюзивна освіта є першим кроком до визнання ціннісної значимості і поваги до особистості кожної дитини, прийняття її індивідуальності й неповторності, забезпечення її подальшого повноцінного та гідного життя в суспільстві.

    Сучасне громадянське суспільство неможливе без активного залучення всіх своїх членів у різні види діяльності, поваги прав і свобод кожної окремої людини, забезпечення необхідних гарантій безпеки, свободи і рівноправності.